De laatste loodjes voor onze ontwikkelwerkwerkzaamheden

De afgelopen twee jaar zijn de ontwikkelaars volop bezig geweest met het uitwerken van ons onderwijsconcept. Het Houtkamp College streeft drie hoofddoelen na:

1. De leerling combineert kennis en vaardigheden vanuit verschillende vakken en werkt samen met anderen.
  2. De leerling maakt zelf verantwoorde keuzes voor zijn eigen leerproces.
  3. De leerling leert actief en toont initiatieven, waarbij hij rekening houdt met zijn omgeving.

Deze drie doelen hebben wij telkens voor ogen gehad bij het ontwikkelen van al het lesmateriaal. Ieder vak of leergebied heeft dat op zijn eigen manier gedaan, maar steeds met ons onderwijsconcept als leidraad. We hebben de leerdoelen voor leerjaar 1 geselecteerd en daar het juiste passende lesmateriaal bij ontwikkeld. Creatieve, maatschappelijke en uitdagende opdrachten zijn bedacht en uitgewerkt, ook weer passend bij de leerdoelen. Contacten met bedrijven, instellingen en andere scholen zijn gelegd. Daardoor kunnen we leerlingen echte opdrachten uit de maatschappij aanbieden.

We gaan werken met drie interactieve systemen die ons de mogelijkheid bieden om de leerling in zijn leerproces te volgen. Dit zijn het leerlingvolgsysteem Magister, de leeromgeving Magister.me en het digitale toetssysteem Quayn. Deze systemen zijn volledig ingericht en klaar voor gebruik. Op elk gewenst moment kunnen docenten de voortgang van leerlingen met betrekking tot de leerdoelen monitoren en bijstellen. Wij hoeven dus niet het resultaat van een toets af te wachten om extra ondersteuning of juist meer uitdaging te geven aan de leerlingen. Ook ouders kunnen de voortgang en lesopdrachten van hun zoon/dochter via deze systemen volgen.

De TOPPER-weken aan het einde van de vier lesperiodes zijn gevuld met excursies, presentatiedagen, bijspijkerdagen en extra coachmomenten. Het gebouw aan de Ruimzichtlaan wordt vanaf 20 juli onder handen genomen, zodat wij komend schooljaar onze lessen kunnen uitvoeren, zoals dat de bedoeling is volgens ons onderwijsconcept. De klassen zijn ingedeeld en 2 juli kunnen de coaches en de leerlingen kennis maken met elkaar.

Komende weken zetten we de puntjes op de i en dan, dan mogen we onze leerlingen laten ervaren dat onderwijs ook anders kan. Eindelijk!